De eerste week

19 december 2015 - Brixen im Thale, Oostenrijk

Hallo allemaal, ik had de afgelopen week slechte wifi en geen tijd om al iets online te zetten, maar ik heb wel het een en ander opgeschreven. Tips zijn welkom want ik ben hier niet goed in.

Blog 1: 11 en 12 december

Vrijdag 11 december om 20.20 uur verzameld op Utrecht centraal bij spoor 20. Na het in ontvangstnemen van de treinkaartjes en extra in informatie, was het tijd voor een groepsfoto. Afscheid van familie nemen was wel even lastig. Toen was de uitdaging om alles in de trein te krijgen. Dat viel ff tegen, want we hadden wat meer ruimte op de gang verwacht. Om 21.00 uur vertrok de nachttrein naar Münster. Het was lekker krap met alle koffers in de cabine. Ik zat met twee mede skileraren en twee onbekende Nederlandse heren en ’s nachts nog een onbekende Duitse dame in de kabine. Na een lange nacht met weinig slaap en 1,5 uur vertraging aangekomen in Münster. Daar zijn we overgestapt in de trein naar Kufstein, daarna overgestapt naar Wörgl en toen nog overgestopt naar trein in St. Johann in Tirol. Om twaalf uur waren we eindelijk in ons hotel voor de komende 6 dagen aangekomen.

Het is een mooi en verzorgd hotel. Prima geregeld. Midden in het centrum met uitzicht op de kerk en de kerstmarkt. We zitten hier met 66 skileraren in het hotel. Ik zit met nog een meisje op een mooie kamer. Super gezellig! Vandaag nog niet skiën, want er ligt nog geen sneeuw. Daarom zullen we de komen de dagen onze opleiding voortzetten in Kitzbühel-Hammen. Dit houdt in dat we elke dag op en neer moeten met de trein, dat is 10 minuten.  Lijkt me geen probleem, want we kunnen daar een kluisje huren voor onze ski’s zodat we daar niet meer mee hoeven te sjouwen. Vandaag dus lekker een chill dagje. Nadat we ons hadden gesetteld in het hotel, zijn we met een aantal gaan lunchen om de hoek, boodschappen gedaan, over de kerstmarkt gelopen en lekker chocomelk gedronken.

Vanavond na het eten hebben we didactische cursus en huiswerkbegeleiding. Nu nog ff chillen / slapen. We hebben allebei last van een draaierig gevoel in ons hoofd alsof we nog in de trein zitten. Heel irritant haha

Morgen is er bij de trein een zondagsregeling dus gaan we pas om half tien met de trein.

Blog 2: zondag 13 en maandag 14 december

Zondag:

Vandaag was onze eerste dag op de piste Kitzbühel-Hannenkam. Er ligt een goede laag sneeuw op de pistes waardoor we mooie afdalingen hebben kunnen maken. Wel met dank aan de tientallen sneeuwkanonnen, want er is nog weinig sneeuw gevallen. De meeste bergen zijn nog groen, maar aan de schaduwkanten is ook wel verse sneeuw. Het was vandaag een heerlijke dag; strakblauwe lucht en een lekker zonnetje, zelfs al een beetje verbrand ondanks insmeren. Vandaag gelachen over beginnersfouten in de lift.

Om half acht opgestaan, half negen ontbijten, kwart over negen lopen richting de trein, 10 minuten, daar een kluisje gehuurd met 4 skileraren voor onze ski’s en skischoenen zodat we ze niet elke dag mee hoeven te sleuren in de trein, tien uur in de gondel naar boven, lekker meters gemaakt en heel veel herhaald en geoefend voor het examen, om 1 uur lekker spaghetti gegeten in de berghut, om half 3 dal afdaling( was super gaaf! Echt heel erg van de genoten (1 iemand kon dit niet bijbenen)) , spullen in het kluisje, om kwart over met de trein terug, Theorie ski auflauf en freestyler, douchen, eten (zeer weinig had daarna nog honger en lekker lopen snacken. Dit is helaas wel negatief, want het avond is erg weinig; hooguit 4 happen en het is weg) en daarna gingen we, larissa en ik, netjes op onze kamer leren. Maar we hebben het samen zo gezellig dat dit 5 minuten leren en 2 uur kletsen werd. Hierdoor lagen we alweer te laat in bed, 12 uur.

Maandag:

Kwart voor zeven ging de wekker, klaarmaken, ontbijten om half acht, kwart over acht naar de trein(fijn zonder ski’s), daar spullen pakken, met de gondel en weer een heerlijke ochtend skiën in het zonnetje en goed besneeuwde pistes, ik heb er steeds een beter gevoel over want de skileraar is positief alleen m’n trechter moet ik nog aan werken, in de berghut lekker goulashsuppe gegessen und dan weiter gefahren, … zelfde als zondag, boodschappen gedaan, simkaart beltegoed gehaald, theorie geleerd (larissa ging ff een half uurtje slapen) theorie om half vijf over erste hilfe, gegeten, oefentoets gemaakt en nagekeken nu heb ik er wel een beter gevoel over en nu lekker optijd slapen (11uur) en morgen laatste dagje heel hard leren, want woensdag hebben we er geen tijd voor. Morgen overdag hebben we Kinderunterricht. En ’s avonds de theorie hiervan.

Woensdag middag, rond 4 uur, hebben we theorietoets

Donderdag ochtend/middag praktijkexamen

Donderdag avond eindfeest!!!

Vrijdag met de trein naar Brixen im thale J

Via Whatsapp ben ik nog bereikbaar op m’n normale nummer. Voor bellen en sms heb ik een Oostenrijksnummer.

16, 17, 18 en 19 december

Woensdag:

Vandaag hebben we voor het laatst geoefend voor het praktijkexamen, dat ging niet heel lekker, maar ‘k ga morgen gewoon knallen.

Verder hadden we vandaag natuurlijk het theorie-examen. Daar hadden we gister nog heel hard voor geleerd. Vanochtend was ik er wel bang voor, maar ik heb overdag niet meer geleerd. Gelukkig is het nu achter de rug en was het nog niet eens zo heel moeilijk (maar dat kwam omdat ik het dus wel goed kende)

Vandaag lekker op tijd slapen, want morgen om 6 uur de wekker, we moeten ons om acht uur boven aan de berg melden. Dan kunnen we nog een paar keer oefenen en vanaf negen uur breekt de hel los!!

Donderdag:

Spannend!! Vandaag Prijktijkexamen!

Helaas regende het, maar het was voor mij een voordeel, want nu was de sneeuw wat pappig ipv ijzig, waardoor ik meer grip had. We moesten 3 onderdelen skiën; eigenkunnen, pflugsteurn en pflugdrehen.

We verzamelden om acht uur met iets meer dan 200 man op de parkeerplaats bij de lift. Hier kregen we ons nummer. Ik was nummer 191. Dat was wel even zuur, maar achteraf was ik er blij mee. Ze begonnen om kwart over negen met het afnemen van de examens. Ik heb met een paar anderen nog tot kwart over tien kunnen oefenen en warm skiën. Toen zijn we naar de plek gegaan waar we examen moesten doen, de dalafdaling. Het eerste onderdeel, eigenkunnen, ging niet zo goed, maar dat wist ik van te voren. De rest ging prima. Om twaalf uur was ik weer bij de kluisjes en heb ik de trein gepakt naar het hotel om daar lekker te eten, chillen en wachten op de uitslag. Om vier uur kwamen de Ausbilders ons het goede nieuws vertellen!! Yeah ik ben super blij. Ik verbaasde me erover dat er nog best veel mensen waren gezakt, ongeveer 15 personen. Na de uitslag kon het grote feest beginnen en hebben we de hele leuke avond gehad.

Vrijdag:

M’n wekker ging om half negen na een hele geslaagde avond. Snel gedoucht, ontbeten en tassen gepakt. De koffer was een ramp om dicht te krijgen haha. Larissa heeft me geholpen om alles mee te krijgen naar de trein en toen ben ik om half twaalf met de trein naar Brixen in Thale gegaan.

Daar heeft Hans mij van de trein gehaald. Het is een hele leuke en volgens mij sportieve man. Hij heeft me eerst naar het skischoolburo gebracht. Hier heb ik het een en ander geregeld en natuurlijk m’n rode skipak gekregen! Ben er heel blij mee J

Toen ik helemaal voorzien was heeft Hans mij naar mijn onderkomen voor de komende maanden gebracht. Het is een vrijstaand huis. Wij hebben met 5 Nederlandse vrouwen de eerste en tweede verdieping tot onze beschikking, met keuken/woonkamper, badkamer en 3 slaapkamers. Ik deel de slaapkamer met twee anderen. Helemaal prima.

Eerst heb ik even met een huisgenoot boodschappen gedaan, daarna mijn koffers uitgepakt. We hebben ’s avonds met z’n 4’en gegeten. Daarna tot tien uur heel fanatiek jungle speed gespeeld. Toen was het tijd om wat slaap in te halen…

Zaterdag:

Vandaag moest ik me om half tien bij de skischool melden. Roland ging mij een rondleiding geven op de berg, heeft mij alles uitgelegd en we hebben nog even lekker geskied. De zon schijnt hier weer en het is lekker warm alleen maakt dat de sneeuw wel wat pappig.

Vanmiddag nog de laatste boodschappen gedaan.

Aan de overkant van de skischool zit een mooie en gezellige Bistro waar ik gratis op wifi kan. Daar zit ik nu dus met een lekkere kop chocolademelk. Genieten! Ik heb nog helemaal niet het gevoel dat het volgende week al Kerst is. Heel raar om zo ver weg van iedereen te zijn...

Nu ga ik naar huis en voor mezelf koken. Doeg!!

1. Anne:
    20 december 2015
    Hoi Susan,
    Goed verhaal, meid. Je hebt al heel wat meegemaakt deze eerste week. De lange treinreis was daar niet het leukste deel van, maar is gelukkig wel goed verlopen. Fijn dat je het goed kon vinden met Larissa. Zit zij nu ook nog dicht bij jou in de buurt?
    Knap dat je geslaagd bent, en fijn dat die stress nu voorbij is.
    Dat je ondanks de examendruk toch al zo hebt genoten van het skien is wel een goed teken.
    Moet je nu deze week al les gaan geven?
    Heel veel succes dan.
    Wij gaan zo even naar de stad, er is kerstmarkt, wel even gezellig!
    Vanavond lopen Inge en ik mee met de Witte Winter Wandeling.
    Wit en Winter tussen haakjes, het is met 12 graden niet wit en winters.
    Wij wensen je ondanks het gemis van iedereen toch leuke Kerstdagen. Geniet!!!
    En kijken uit naar je volgende verhalen.
    Groetjes.....